Elektryczny kontenerowiec na LNG ze wspomaganiem wiatru Trade Wings 2500

Statek o pojemności 2500 TEU, zaprojektowany wspólnie przez VPLP Design, Alwena Shipping, SDARI i AYRO, otrzymał Approval in Principle (AiP) od towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas.

Przy całkowitej długości 197 metrów i szerokości 32 metrów, Trade Wings 2500 posiada sześć żagli skrzydłowych Oceanwings zainstalowanych na pionowym mechanizmie przesuwnym, dzięki czemu można je częściowo schować, gdy statek jest w porcie, minimalizując w ten sposób wpływ na operacje ładunkowe.

Zbiornik magazynowy LNG jest oparty na systemie hermetycznym GTT Mark III, a elektrownia LNG została zaprojektowana z wykorzystaniem 4-suwowych agregatów prądotwórczych na czysty gaz.

Ta architektura może być w przyszłości ulepszona do paliw pozbawionych dwutlenku węgla, takich jak amoniak lub wodór, poinformowała firma.

„Napęd wspomagany wiatrem to rozwiązanie o dużym potencjale, które może przyczynić się do długoterminowej dekarbonizacji przemysłu morskiego” – skomentował Alex Gregg-Smith, starszy wiceprezes Bureau Veritas na Azję Północną.

„Korzystając z pozbawionego osłony włazu i elektrycznego napędu kapsuły LNG, konstrukcja zapewnia zarówno elastyczność operacyjną, lepszą wydajność, jak i zmniejszoną emisję dwutlenku węgla, spełniając lub przekraczając wymogi prawne”.

Trade Wings 2500, oferujący nośność 32 500 mln ton, będzie obsługiwał żeglugę bliskiego zasięgu lub zaopatrzenie w Europie, Ameryce Środkowej, na Karaibach i Chinach, a także na transatlantyckich trasach.

Jak ujawniono, na typowej transatlantyckiej trasie o długości 4000 Nm  statek  ma przy tej samej prędkości zaoszczędzić średnio 35% równoważnej emisji CO2 w porównaniu z konstrukcją konwencjonalną, z silnikiem dwusuwowym, pojedynczym wałem i bez skrzydeł.

Z tych 35% oszczędności 57% stanowi Oceanwings, a zoptymalizowany napęd termiczny LNG zapewnia pozostałe 43% oszczędności. 

Ta współpraca przy projektowaniu Trade Wings 2.500 ma wyznaczyć ścieżkę dla tego, co może być niskoemisyjnymi kontenerowcami w najbliższej przyszłości.

AYRO, francuska firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i sprzedażą skrzydeł Oceanwings, zdobyła już AiP za system napędu wspomaganego wiatrem Oceanwings 3.6.3 dla statków DNV GL.

Wiatrowy układ napędowy to dwuelementowy żagiel skrzydłowy o powierzchni 363 metrów kwadratowych, z których kilka można zainstalować na pokładzie statków towarowych. 

System Oceanwings firmy AYRO został zaprojektowany, aby umożliwić właścicielom i operatorom statków wykorzystanie energii wiatrowej, poprawę bilansu energetycznego poszczególnych statków i flot, a wreszcie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

źródło: Bureau Veritas

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY