Ever Given i ewentualne roszczenia ubezpieczycieli

Właściciel i ubezpieczyciele jednego z największych kontenerowców na świecie, który utknął w Kanale Sueskim, mogą mieć do czynienia z roszczeniami o wartości milionów dolarów, nawet jeśli statek zostanie szybko zmieniony, podały źródła branżowe w środę.

400-metrowy, 224000 ton Ever Given osiadł na mieliźnie  we wtorek rano po utracie zdolności do sterowania w czasie silnych wiatrów i burzy piaskowej, podał w oświadczeniu Urząd Kanału Sueskiego (SCA), grożąc zakłóceniem globalnych dostaw przez wiele dni.

GAC, firma świadcząca usługi morskie z Dubaju, powiedziała, że ​​władze nadal pracują nad uwolnieniem  statku w środę po południu.

Właściciel statku, japońska firma Shoei Kisen KK, i jego ubezpieczyciele mogą być narażeni na roszczenia ze strony SCA z tytułu utraty przychodów i innych statków, których przepływ został zakłócony, twierdzą ubezpieczyciele i brokerzy.

„Wszystkie drogi prowadzą z powrotem do statku” – powiedział David Smith, szef działu morskiego brokera ubezpieczeniowego McGill and Partners.

Nie można było skontaktować się z Shoei Kisen w celu uzyskania komentarza.

Kontenerowce tej wielkości są prawdopodobnie ubezpieczone od uszkodzeń kadłuba i maszyn w wysokości 100-140 milionów dolarów, podają źródła ubezpieczeniowe. Statek był ubezpieczony na rynku japońskim – podały dwa źródła.

Koszt akcji ratowniczej ponosi również ubezpieczyciel kadłuba i maszyn.

„Jest to potencjalnie największa na świecie katastrofa statków kontenerowych bez wybuchu statku” – powiedział jeden z prawników zajmujących się transportem morskim, który odmówił podania nazwiska.

Martijn Schuttevaer, rzecznik holenderskiej firmy Boskalis świadczącej usługi morskie, powiedział agencji Reuters, że jej spółka zależna Smit Salvage została zatrudniona do pomocy w operacji. Zespół około 10 osób jedzie do Egiptu.

PROBLEMY Z ŁAŃCUCHEM DOSTAW

Ponadto właściciele ładunku na pokładzie statku i na innych statkach utkniętych w kanale prawdopodobnie będą dochodzić roszczeń od ubezpieczyciela od odpowiedzialności cywilnej statku za straty w towarach nietrwałych lub przekroczone terminy dostawy, podają źródła.

„Jeśli liczba statków stale się powiększa, pojawiają się poważne problemy z łańcuchem dostaw” – powiedział Marcus Baker, szef działu transportu morskiego i cargo w brokerze ubezpieczeniowym Marsh.

Brytyjski P&I Club powiedział w e-mailu przesłanym Reutersowi, że jest ubezpieczycielem ochrony i odszkodowań dla Ever Given , ale odmówił dalszych komentarzy. Ten segment ubezpieczenia obejmuje statki od roszczeń z tytułu zanieczyszczenia i obrażeń.

Większość tych roszczeń ubezpieczeniowych będzie prawdopodobnie reasekurowana w ramach programu prowadzonego przez szerszą międzynarodową grupę klubów P&I, powiedział Smith z McGill.

Lokalne źródła podają, że co najmniej 30 statków zostało zablokowanych na północ od Ever Given i trzy na południu. Można było również zobaczyć kilkadziesiąt statków zgrupowanych wokół północnego i południowego wejścia do kanału.

Firma analityczna Kpler stwierdziła, że ​​zakłócenia dotknęły ponad 20 tankowców przewożących ropę i produkty rafinowane.

Rahul Khanna, globalny szef doradztwa w zakresie ryzyka morskiego w Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), powiedział, że mogą być również roszczenia z tytułu uszkodzenia kanału. Zdjęcia udostępnione przez SCA ukazały koparkę usuwającą ziemię i skały z brzegu kanału wokół dziobu statku.

Według AGCS najczęstszą przyczyną incydentów morskich w kanale są wejścia na mieliznę, których było 25 w ciągu ostatnich 10 lat.

Jednak wydaje się mało prawdopodobne, aby ubezpieczyciele otrzymali roszczenia z tytułu wycieku do kanału. Bernhard Schulte Shipmanagement, firma zajmująca się technicznym zarządzaniem statkiem, powiedziała, że ​​nie ma doniesień o zanieczyszczeniu.

źródło: gCaptain

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY