Holowniki pracują nad odblokowaniem kontenerowca na Kanale Sueskim

Osiem holowników próbowało w środę uwolnić 400-metrowy (440-jardowy) kontenerowiec M / V Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie kanału Sueskiego , blokując statki przepływające przez jeden z najważniejszych szlaków wodnych na świecie – powiedział organ zarządzający kanałem.

Ever Given utknął we wtorek rano po utracie zdolności do sterowania w czasie silnych wiatrów i burzy piaskowej, podał w oświadczeniu Urząd Kanału Sueskiego (SCA).

Władze oświadczyły, że nie szczędzą wysiłków, aby zapewnić regularną żeglugę przez kanał, ale nie jest jasne, jak szybko statek będzie wolny, a źródła podały, że spodziewane są opóźnienia w żegludze.

Około 12% wolumenu światowego handlu przechodzi przez kanał łączący Europę i Azję. Kanał pozostaje głównym źródłem twardej waluty dla Egiptu.

Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), kierownik techniczny statku, powiedział, że Ever Given, jeden z największych kontenerowców na świecie, osiadł na mieliźnie w kanale około 05:40 GMT we wtorek. Mówi się, że trwa śledztwo.

Mapy śledzenia pokazywały statek uziemiony na najbardziej wysuniętym na południe odcinku kanału, w pobliżu portu w Suezie nad Morzem Czerwonym.

Zarząd Kanału oświadczył, że wydał komunikat zapewniający o „ruchu nawigacyjnym po kanale i przywróceniu regularności przez bieg pierwotnego kanału”.

Kanał został rozbudowany równoległą drogą wodną na części jego długości w 2015 roku, na północ od miejsca, gdzie utknął Ever Given. Dwa starsze egipskie źródła morskie stwierdziły, że część ruchu zostanie skierowana, ale nie było jasne, czy może to uwolnić zatorów.

Tajwańska firma Evergreen Marine Corp, która wynajmuje statek na podstawie czarteru na czas, powiedziała, że ​​armator poinformował firmę, że statek „był podejrzewany o uderzenie przez nagły silny wiatr, który spowodował odchylenie kadłuba od drogi wodnej i przypadkowe uderzenie w dno i osiąść na mieliźnie.”

Statek o długości 400 m ma 59 m (65 jardów) szerokości i może pomieścić do 20000 20-stopowych kontenerów transportowych (TEU).

BSM, który zajmuje się załogą statku i problemami technicznymi, powiedział, że cała załoga jest bezpieczna i rozliczona oraz że nie ma doniesień o obrażeniach lub zanieczyszczeniu.

BSM powiadomiło władze i „zainteresowane strony”, ale stwierdziło, że nie może potwierdzić właściciela statku.

Agent portowy GAC podał w środę na swojej stronie internetowej, że 15 innych statków w konwoju na północ za Ever Given zostało zatrzymanych na kotwicowiskach w oczekiwaniu na oczyszczenie kanału. Zablokowano również konwój kierujący się na południe.

OPÓŹNIENIA W WYSYŁCE KANAŁU SUEZ

Coraz więcej tankowców gromadzi się w pobliżu wejścia do kanału, czekając na przejście.

Po Księżycowym Nowym Roku przepływy handlowe kontenerów między Azją a Europą ponownie się zwiększają, więc przedłużona blokada miałaby poważne konsekwencje, ponieważ alternatywna trasa przez Cape będzie o tydzień wolniejsza, powiedział Tan Hua Joo, konsultant w firmie Liner Research.

Wszelkie opóźnienia zaostrzą niedobór kontenerowców i skrzyń, ponieważ 30% globalnej pojemności kontenerowców przepływa przez Suez, zgodnie z danymi Liner Research Services.

Według SCA w 2020 r. Prawie 19 000 statków, czyli średnio 51,5 statków dziennie, o tonażu netto 1,17 miliarda ton przepływało przez kanał.

„Zwiększa to ryzyko, że w przyszłym tygodniu możemy zaobserwować dodatkowe zatory w portach europejskich” – powiedział Lars Jensen, dyrektor generalny SeaIntelligence Consulting.

„Kiedy kanał ponownie się otworzy, będzie to oznaczać, że opóźniony ładunek dotrze teraz w tym samym czasie, co ładunek za nim, który nadal jest na torze”.

Źródła podają, że wpływ na przepływy ropy i gazu będzie zależał od tego, ile czasu zajmie oczyszczenie kontenerowca.

Według firmy Kpler, od środy, pięć załadowanych tankowców skroplonego gazu ziemnego (LNG) nie mogło przepłynąć przez kanał z powodu uziemionego kontenerowca. Z pięciu trzech kierowano do Azji, a dwóch do Europy, powiedziała analityk Kpler Rebecca Chia. Powiedziała, że ​​jeśli zatory utrzymają się do końca tego tygodnia, wpłynie to na tranzyt 15 tankowców LNG.

źródło: gCAPTAIN

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY