Największe linie żeglugowe osiągnęły w tym roku potężne zyski

Wszystkie światowe linie żeglugowe odnotowały znaczny wzrost przychodów w wyniku rekordowo wysokich stawek frachtowych, przy wzroście przychodów r/r od +83,9% w przypadku Maersk do +274,1% w przypadku Wan Hai.

Pod względem EBIT linie żeglugowe wypracowały aż 37,24 mld USD zysku operacyjnego tylko w latach 2021-III. Jeśli dodamy do tego 42,10 mld zysku operacyjnego w latach 2021‑1H, przewoźnicy zarobili w tym roku prawie 80 mld USD zysku operacyjnego. I zauważ, że nie obejmuje to MSC, obecnie drugiego co do wielkości (i wkrótce największego) przewoźnika, który jako prywatna firma nie jest zobowiązany do publikowania swoich kont.

Dla porównania, łączny zysk operacyjny w latach 2010-2020 we wszystkich kwartałach wyniósł 37,86 mld USD. Krótko mówiąc, branża podwoiła zysk operacyjny w trzech kwartałach 2021 r. w porównaniu do całego roku 2010-2020. To bezprecedensowy poziom rentowności.

Absurdalna natura obecnego środowiska podaży/popytu i stawek frachtowych jest wyraźnie widoczna na wykresie 1, przy czym wartość EBIT/TEU w latach 2021-III dla każdej z tych linii żeglugowych jest wyraźną wartością odstającą w porównaniu z danymi historycznymi. Najmniejszy EBIT/TEU odnotował Maersk w wysokości 818 USD/TEU, podczas gdy pozostali przewoźnicy odnotowali EBIT/TEU ponad 1000 USD/TEU, a ZIM odnotował EBIT/TEU 2100 USD/TEU.

To, co rzuca jeszcze więcej światła na siłę stawek frachtowych, to fakt, że duża liczba przewoźników odnotowała spadek wolumenu przewozów na rynkach globalnych, transpacyficznych i azjatycko-europejskich rok do roku, co oznacza, że ​​wyjątkowo wysoki wynik EBIT dla wszystkich przewoźników był napędzane przez wysokie stawki frachtowe.

źródło: Seaintelligence

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY