Norwegia wstrzymuje sprzedaż silników przez firmę Rolls-Royce ze względów bezpieczeństwa narodowego

Norwegia zawiesiła planowaną sprzedaż aktywów przez producenta silników Rolls-Royce Holdings Plc spółce kontrolowanej przez Rosję, ponieważ ocenia ona implikacje bezpieczeństwa dla marynarki wojennej kraju, poinformował we wtorek minister sprawiedliwości.

Norweska agencja bezpieczeństwa NSM szacuje sprzedaż Bergen Engines za 150 milionów euro (178 milionów dolarów) firmie kontrolowanej przez rosyjską TMH Group, podało ministerstwo.

Brytyjski Rolls-Royce ogłosił planowaną sprzedaż 4 lutego w ramach planu utylizacji, którego celem jest pomoc producentowi silników do samolotów i statków w przetrwaniu pandemii.

Z siedzibą w mieście Bergen na zachodnim wybrzeżu Norwegii, Bergen Engines jest między innymi dostawcą dla norweskiej marynarki wojennej będącej członkiem NATO, której siedziba znajduje się w pobliżu.

„Istnieje znaczna niepewność w odniesieniu do interesów bezpieczeństwa narodowego i tę niepewność należy się zająć” – powiedziała minister sprawiedliwości Monica Maeland na konferencji prasowej, dodając jednocześnie, że sprzedaż musi zostać na razie wstrzymana.

„Nie wiemy, jaki wniosek wyciągniemy” – powiedziała.

Ministerstwo dodało, że wszelkie trwające badania due diligence związane ze sprzedażą również muszą zostać wstrzymane na czas przeglądu.

Norwegia w 2019 r.wprowadziła nowe prawo bezpieczeństwa, wzmacniając zdolność rządu do narzucania warunków lub wręcz blokowania zagranicznych przejęć, gdy w grę wchodzą żywotne interesy narodowe.

Rzecznik Rolls-Royce powiedział, że przed ogłoszeniem sprzedaży silników Bergen we właściwy sposób zaalarmował rząd.

„Rozumiemy jednak, że rząd norweski chce teraz dokładniej zbadać umowę, a firma Rolls-Royce będzie współpracować w każdy możliwy sposób w ramach tej oceny. Zgodnie z żądaniem wstrzymaliśmy proces sprzedaży ”- powiedział rzecznik.

TMH Group nie odpowiedziała od razu na prośbę o komentarz.

Stosunki między Norwegią a Rosją, które mają wspólną granicę w Arktyce, ulegały stopniowej poprawie w okresie pozimnowojennym, a następnie uległy pogorszeniu od 2014 r. W związku z aneksją Krymu przez Moskwę z Ukrainy. Wywołało to więcej napięć na północy, wraz z narastaniem sił zbrojnych po obu stronach i częstszymi manewrami.

Poza stosunkami handlowymi Bergen Engines z norweską marynarką wojenną, władze muszą również wziąć pod uwagę szersze implikacje umowy Rolls-Royce – powiedział Jakub Godzimirski, profesor naukowy w Norweskim Instytucie Spraw Międzynarodowych.

„Zgodnie z norweskim prawem bezpieczeństwa należy zdecydować, czy nowi właściciele uzyskają dostęp do wrażliwych informacji” – powiedział Godzimirski.

„Jeśli rosyjska firma przejmie wiodącego producenta silników, może to również dać rosyjskiej marynarce wojennej dostęp do nowych technologii” – dodał.

Chociaż Norwegia z zadowoleniem przyjmuje inwestycje zagraniczne, należy je zrównoważyć z potencjalnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa narodowego, powiedział minister sprawiedliwości.

„Sytuacja bezpieczeństwa wymaga od nas ścisłego monitorowania zagranicznych inwestycji w strategicznych gałęziach przemysłu” – powiedziała Maeland, dodając, że planuje przedstawić parlamentowi osobne spotkanie w tej sprawie.

Ambasada Rosji w Oslo nie odpowiedziała od razu na prośbę o komentarz.

Bergen Engines produkuje średnioobrotowe silniki gazowe i wysokoprężne dla klientów morskich i energetycznych i zatrudnia około 950 osób. W 2019 roku wygenerował przychód w wysokości 239 milionów funtów, powiedział Rolls-Royce, ogłaszając planowaną sprzedaż.

Akcje Rolls-Royce’a straciły 2,3% około 1640 GMT, pozostawiając 0,4% wzrost indeksu FTSE 100. (1 $ = 0,8435 euro) (1 $ = 0,7211 funta) (Zgłoszenie Terje Solsvik w Oslo i Kate Holton w Londynie Dodatkowe raporty Gleba Stolyarova w Moskwie Redakcja: Jason Neely i Matthew Lewis)

źródło: gCaptain

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY