Norweskie firmy zbudują bez emisyjne samowyładowcze nadwozie masowe

Norweski armator Egil Ulvan Rederi wygrał kontrakt na opracowanie, zbudowanie i eksploatację bezemisyjnego, samowyładowczego masowca, który będzie napędzany wodorem i wiatrem.

Koncepcyjny statek Orca; 
Zdjęcie: Egil Ulvan Rederi / Norwegian Ship Design

O przyznaniu kontraktu przez właścicieli ładunków HeidelbergCement Norway i Felleskjøpet AGRI informuje się po intensywnej procedurze przetargowej, w której w sześciomiesięcznym procesie rywalizowało 31 właścicieli statków.

HeidelbergCement i Felleskjøpet dążą do stworzenia zrównoważonego systemu transportu bez emisji gazów cieplarnianych, w którym statki o zerowej emisji odgrywają główną rolę.

Jak poinformowano, system transportowy połączy ładunki obu firm, przewożąc kruszywa z zachodniej do wschodniej Norwegii i zboże w przeciwnym kierunku.

Egil Ulvan Rederi opracowuje koncepcję statku we współpracy z firmą Norwegian Ship Design – TNSDC.

Planuje się w pełni rozwinąć i zoptymalizować koncepcję statku w 2021 roku, mając na celu zamówienie statku do końca roku.

Statek ma wejść do eksploatacji na początku 2024 roku.

Egil Ulvan Rederi i Norwegian Ship Design wspólnie przedstawili rozwiązania techniczne skupiające się na efektywności energetycznej i obniżonych kosztach paliwa, na kilku spotkaniach z właścicielami ładunków i ekspertami z DNV.

Obie firmy uważają, że bezpośrednie wykorzystanie własnych sił natury będzie ważnym elementem zmniejszania śladu węglowego przemysłu żeglugowego.

Koncepcja statku nosi nazwę projektu „With Orca” – Powered by Nature. Statek będzie wyposażony w dwa duże żagle wirnika poruszające się na wietrze.

Jak wyjaśniono, trasa żeglugi statku będzie przebiegać głównie po wodach otwartych na Morzu Północnym, gdzie warunki wiatrowe są dobre dla napędu wspomaganego wiatrem.

Aby przeciwdziałać dryfowaniu, statek zostanie wyposażony w specjalnie opracowany kil. Bulker będzie wyposażony w silnik spalinowy zasilany wodorem z zestawem wodoru do przechowywania na pokładzie statku:

O statku

  • Masowiec samowyładowczy – zero emisji
  • Długość około 88 m.
  • Nośność ok. 5500 ton
  • Zasilany wodorem i wiatrem
  • Wodór jest przechowywany na pokładzie w postaci sprężonej.
  • Dwa żagle wirnika do napędu wspomaganego wiatrem.
  • Wysoce wydajne rozwiązania dotyczące kadłuba i napędu.
  • Silnik spalinowy zasilany wodorem z dodatkami zwiększającymi wydajność.
  • Wiele środków zapewniających najwyższą efektywność energetyczną.
  • Znaczna zawartość norweskiego sprzętu.

źródło: Offshore Energy/Jasmina Ovcina

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY