Realizowany jest projekt o wartości 6 mln EUR mający na celu wypróbowanie bardziej ekologicznego i wydajnego układu napędowego i sterowania statku

Bardziej ekologiczny i wydajniejszy system steru, zaprojektowany na Uniwersytecie Strathclyde, zostanie zaprezentowany w ramach projektu badawczego finansowanego przez UE o wartości 6 milionów euro.

W ramach projektu GATERS prowadzonego przez University of Strathclyde w ramach funduszu „Horyzont 2020” „ster wrót” – nowatorski układ napędowy i sterowy – zostanie zamontowany na statku komercyjnym w ramach prób.

W przeciwieństwie do tradycyjnego steru, który znajduje się za śmigłami statku w celu sterowania statkiem, ster w kształcie litery U – zasadniczo dwa oddzielne stery – znajduje się okrakiem na śmigle, co w rezultacie działa jak dysza wokół śruby i generuje dodatkowy ciąg.

Oba stery mogą być niezależnie sterowane, aby zapewnić lepsze sterowanie, a także pomóc statkom poruszać się na boki – zwane krabowaniem – na przykład podczas dokowania.

We wczesnych próbach ster bramy wykazał „niezwykły” potencjał oszczędności paliwa na poziomie 15% na spokojnych wodach, podczas gdy na wzburzonym morzu może to być nawet 30% i lepszą manewrowość.

Mniejsze emisje

Ster w bramie jest również cichszy niż tradycyjny system steru, zmniejsza kołysanie kadłuba i może pomóc chronić śrubę napędową przed uszkodzeniem – jest to szczególnie korzystne w wrażliwych środowiskach, takich jak Arktyka.

Profesor Mehmet Atlar, który jest koordynatorem projektu z Wydziału Architektury Marynarki Wojennej i Inżynierii Morskiej (NAOME) w Strathclyde, powiedział: „GATERS wykazuje znaczną redukcję emisji ze statków, szczególnie na obszarach przybrzeżnych i portowych, stanowiąc wyzwanie, a nawet przekraczając obecne i przyszłe wymagania prawne Międzynarodowej Organizacji Morskiej i lokalnych przepisów dotyczących emisji.

„Jako rozwiązanie oparte na pędniku, ster bramy zapewnia znaczną oszczędność energii, której nie można osiągnąć żadnym innym pojedynczym urządzeniem energooszczędnym, które jest obecnie dostępne na rynku.

„Ważną zaletą systemu steru bramkowego jest bardzo skuteczna manewrowość na obszarach przybrzeżnych i portowych, a także sprawniejsza nawigacja na falach podczas operacji oceanicznych. Ponadto system steru bramy jest prosty, ogólny i elastyczny, który można zainstalować na nowo budowanych statkach lub zmodernizować na istniejących statkach, a także łatwo zintegrować z innymi technologiami oszczędzania paliwa i redukcji emisji. Opierając się na tych cechach, konstrukcja steru bramy daje wielką szansę na zastąpienie konwencjonalnej konstrukcji. ”

Projekt skupia 18 ekspertów technologicznych i głównych interesariuszy, w tym właściciela patentu, dr Noriyuki Sasaki, który jest profesorem wizytującym w NAOME, aby zademonstrować i wykorzystać zalety tego systemu.

Naukowcy wykorzystają dane zebrane z prób morskich, aby po raz pierwszy zademonstrować, czy system można zastosować do istniejącego 90-metrowego przybrzeżnego statku towarowego jako „modernizację” i zbadać jego zastosowania dla innych typów i rozmiarów statków oceanicznych, a zatem ostatecznie stają się układem napędowym i sterującym nowej generacji do transportu wodnego.

Koncepcja steru bramy została licencjonowana dla największego na świecie producenta napędów Wartsila.

źródło: University of Strathclyde

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY