Stena Line, Frederikshavn, uruchomi pierwsze na świecie duże promy wolne od paliw kopalnych do 2030 r

Szwedzki operator promowy Stena Line, gmina Frederikshavn i port Frederikshavn zawarli umowę mającą na celu przyspieszenie transformacji sektora transportu poprzez uruchomienie dwóch promów zasilanych bateriami do 2030 roku.

Jak ujawniono, promy Stena Elektra będą „pierwszymi na świecie statkami typu roll-on/roll-off (RoPax) bez paliw kopalnych” , o długości około 200 metrów, o pojemności 3000 metrów pasa ruchu i 1000 pasażerów. Będą one zasilane bateryjnie o pojemności około 60-70 MWh i rozmieszczone na trasie Göteborg-Frederikshavn.

„Jesteśmy już o dziesięć lat przed celem międzynarodowego przemysłu żeglugowego w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla, ale dzięki Stena Elektra robimy kolejny duży krok w zrównoważonej podróży Stena Line, na drodze do całkowicie wolnej od paliw kopalnych działalności” – powiedział Dyrektor generalny Stena Line, Niclas Mårtensson , który jest również członkiem szwedzkiej Komisji ds. Elektryfikacji.

Należy również rozwijać infrastrukturę lądową, taką jak zrównoważone urządzenia do ładowania. Zgodnie z umową Port Frederikshavn zabezpieczy niezbędną infrastrukturę i jej otoczenie po stronie duńskiej, tak aby statki mogły byc ładowane w porcie.

Partnerzy zobowiązali się wziąć udział w odpowiedzialności za uczynienie Göteborg-Frederikshavn „pierwszą na świecie linią promową tego rodzaju bez paliw kopalnych”.

Operator promowy uruchomił wcześniej inicjatywę Tranzero wspólnie z Grupą Volvo, Scania i Portem w Göteborgu. Celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla związanych z portem w Göteborgu o 70% do 2030 roku.

W 2018 roku Stena Line zrobiła pierwszy krok w swojej podróży z akumulatorami i zainwestowała w akumulatorowe zasilanie hybrydowe na statku Stena Jutlandica, obecnie operującym na trasie Göteborg-Frederikhavn. Do tej pory doprowadziło to do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 1500 ton rocznie, co odpowiada rocznej emisji 600 samochodów osobowych, zauważyła Stena Line.

Ambicją firmy jest zmniejszenie całkowitej emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 r., a nowe promy Stena Elektra mają odegrać ważną rolę w osiągnięciu tego celu, podsumowała firma.

źródło: Stena Line

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

POZOSTAŁE ARTYKUŁY